juli 10, 2018

Har du solvett? Din guide til soling og solkrem

image

Å være i sola er helt nødvendig for å produsere D-vitamin, men det er viktig å vise sunt solvett. Med noen små enkle grep kan du unngå å bli solbrent og en for tidlig aldring av huden. Samtidig som du blir brun og lekker og får vitamin D fra solen.

Solbeskyttelse med god solkrem

Det er viktig å beskytte huden med solkrem når du er i sola. Men visste du at solkrem, eller solfilter også kan irritere huden?

Mange som sliter med soleksem tror det er solen de reagerer på.  Men faktisk kan det være solkremen. Solkrem med høy faktor inneholder stoffer som kan irritere huden. Dette gjelder spesielt de med sensitiv hud, som ofte bruker høyere faktor. 

Sliter man med hudproblemer som akne, psoriasis eller kraftig eksem, trekker stoffene i solkremen lettere inn i huden gjennom åpne sår og sprekker. Den samme utfordringer oppstår hos små barn, som har en mer penetrerbar hud enn det voksne. Dette kan skape ekstra irritasjon. Disse er stoffene skal ikke trekke inn i huden, men ligge i overflaten for å beskytte mot solen.

Som med all kosmetikk er det store forskjeller i kvalitet på solkrem. Kvalitet betyr mye for god solbeskyttelse. Her går det på produsent og forskning, ikke lukt, design og merke.

UVA og UVB Stråler

De siste årene har det blitt forsket mye på aldring av huden ved soleksponering. Både fra UVA og UVB stråler.

  • UVB strålene er de som kan gi deg solbrenthet, disse strålene er sterkest mellom kl 13.00-15.00 når solen står høyest på himmelen.
  • UVA strålene trenger dypest ned i huden og kan gi hudkreft. Disse strålene er sterkest om ettermiddagen når vi ofte tror at sola ikke er så sterk lenger.

Det er også forsket på økning av angrep fra frie radikaler som skjer ved soleksponering. Frie radikaler er nedbrytende stoffer som huden produserer når den blir stresset ved for eksempel eksponering av sol, dataskjermer, ekstrem kulde og lignende. De frie radikalene har en stor innvirkning på hudens skadeomfang ved soling.

For å beskytte deg best mulig, bør du velge en bredspektret solkrem. En bredspektret solkrem beskytter mot flere typer UV stråler, altså ikke kun UVB, som er den som gjør at huden blir solbrent.

Tiltak før du skal i sola

Det er viktig å sikre at huden din har et godt immunforsvar og en god bakterieflora (PH). Dette er med på å beskytte deg i sola. For å bedre hudens immunforsvar bør du få økt inntak av antioksidanter i huden, både uten- og innenifra. Dette bidrar da til å redusere frie radikaler.

For utvendig bedring, bruk gode produkter som bygger opp hudens immunforsvar og pH. Et sunt kosthold vil gi huden det den trenger av næringsstoffer evt. kan du legge til gode kosttilskudd for ekstra næringstilførsel.

Bruker du syrebasert hjemmepleie med fruktsyrer? Det kan være lurt å være forsiktig med bruk av syrer i hjemmepleie produkter om du ikke er sikker på at de er riktig for huden din. En syre som ikke blir nøytralisert vil forstyrre hudens pH til å bli for sur om man ikke er forsiktig.

Skal du være i solen i mer enn 15 minutter, bruk alltid solkrem. Husk at når du skal i solen, er det viktig å ha fokus på godt med pauser fra solen.

Velg riktig solfaktor for deg

Når du velger solkrem kan det være lurt å være bevist på om:

  • Sitter solkremen godt på huden?
    Om solkremen forsvinner fra huden raskere enn du rekker ta første dukkert, så gir den ikke lenger god beskyttelse. Velg derfor en solkrem som sitter godt på huden.
  • Kvalitet kan være viktigere enn faktor.
    Jo høyere faktor er ikke alltid bedre. En god solkrem gir bedre beskyttelse enn en dårlig solkrem med høy faktor.
  • Svetter du mye?
    Dette kan påvirke solkremen. Dersom du svetter mye,  bør man unngå fet solkrem og heller gå for en som er vannbasert.

Vær kritisk til produsenten du velger

En solkrem er dessverre ikke alltid hva markedsføringen lover. Selv om det bugner over av valgmuligheter for solkrem, kan det lønne seg å være kritisk.

Solkrem eller solfilter kan være en kraftig irritasjon for huden. Jo høyere faktor, desto mer kan den irritere huden. Derfor er det viktig å ikke bare velge riktig faktor for deg, men også være kritisk til produsent.  

Velg kvalitet som passer for deg og din hud. Høyere faktor betyr ikke alltid bedre solkrem.

Etter soling (After sun)

Har huden først blitt brent, eller er rød og varm etter soling, må man handle så raskt som mulig. Helst i løpet av de første minuttene.

  • Få ned temperaturen i huden, for eksempel med kalde omslag.
  • Kom deg ut av solen, gjerne innendørs da solen ofte tar tak i skyggen også.
  • Bruk milde ingredienser for å roe huden ned så fort som mulig.

Omslag av naturell yoghurt av solbrent kan lindre. Aloe Vera kan være godt på en hudforbrenning, men dessverre har vi i den siste tiden observert allergiske reaksjoner ved langvarig bruk av Aloe Vera. Så vær sikker på at du tåler det før du smører det på brent hud.

Betaglukaner som kommer fra gjærcelleveggekstrakt, også kjent som et av de gode stoffene i havre, er et vidundermiddel på brent hud og kan reversere en solforbrenning om den smøres på innen 20 min.

Inntak av chili og andre sterke peppersorter har også en god forebyggende effekt på solbrenthet. Antioksidanter i tilskudd eller via kosten er også kjent for å styrke huden mot solskader.

OBS! Er huden solbrent er det viktig å gi den hvile uten sol i minimum 72 timer!

Hva gjør vi galt?

Unaturlig soling kan være en medvirkende årsak til solskader. Vi lever i mørket i vinterhalvåret også simsalabim 6 timer senere ligger vi på en strand i Syden som en blek flekk i horisonten.

Det er lurt å innta betakarotener før du utsetter sterk soleksponering av vinterblek hud. 

Huden vår er utstyrt med en egen solbeskyttelse. Hils på vår venn melanin. Melanin er fargestoffet i huden vår som dannes av en hudcelle som heter melanocytt.

Er vi veldig lyse i huden og bruker lang tid på å bli brune, så danner vi mindre pigment. Huden vår er lagd for å danne melanin gradvis etterhvert som vi ser solen.

Altså for oss nordboere betyr det at disse går i dvale om vinteren, og sakte men sikkert våkner til liv igjen om våren. Melaninet legger seg foran cellens kjerne slik at den beskytter mot UV stråler. MEN disse stakkars melanocyttene rekker ikke å våkne av sin vinterdvale mens vi sitter på flyet til Las Palmas i desember. Tvert i mot de får sjokk når du bretter deg ut på stranden, og selv om du bruker solkrem til å beskytte deg så har ikke disse stakkarene sjans til å våkne. Du blir kanskje ikke solbrent, fordi du beskytter deg med solkrem, men det er ikke sikkert at huden din er strålende fornøyd for det.

Våre hudceller husker hele livet, en solskade du fikk for 15 år siden kan plutselig dukke opp som en pigmentflekk eller i verste fall som en celleforandring som kan gi hudkreft.

Så folkens, bruk solvett og hjelp huden din til å sende opp litt pigment for beskyttelse gradvis og trygt, og vet du hva? Da varer brunfargen din også mye lenger.

 

share:

Ingen kommentarer enda.

Nyhetsmail